×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۳۹۷  
true
false

پرونده "الماس فریب"-2/ «بنیاد اوراسیا»؛ نفوذ در مدارس و تمرکز سنگین روی آموزش و پرورش ایران

پرونده “الماس فریب”‌ــ‌۲/ به‌دست آوردن یک برآورد جامع از وضعیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع مختلف برای کار روی فرهنگ، اقتصاد و . . . یک روش جاسوسی است. کشورهای بیگانه معمولاً بنابر اهداف خودشان، امروزه همین کار را در خط سیر فعالیت‌های امنیتی، جاسوسی و حتی براندازانه، انجام می‌دهند.

 

پیش از این، این اقدامات در قالب شیوه‌های ابتدایی مانند آمارگیری و سرقت اطلاعات و . . . انجام می‌شد اما امروزه شیوه‌های بسیار مدرن‌تری به‌کار گرفته می‌شود؛ یکی از این شیوه‌ها، استفاده از پوشش مؤسسات بین‌المللی آموزشی و عام‌المنفعه با رنگ‌وبوی حمایت از حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان و کودکان و گاهی هم در قالب مشاوره‌های اقتصادی و حل معضلات اجتماعی و زیست‌محیطی است.

غرب مدت‌هاست که از این پوشش استفاده کرده و اقدام به شناسایی، جذب و آموزش نیروهای نخبه و تأثیرگذار کشورهای هدف می‌کند، تا در آینده بتواند اهداف استراتژیک خود را در آن کشورها به سرانجام برساند.

 در همین راستا تصمیم گرفته با انتشار گزارش‌هایی خاص تحت عنوان “الماس فریب”، نحوه جاسوسی و اقدامات براندازانه برخی از این نهادها و مؤسسات را منتشر کرده و به پروژه جاسوسی در این حوزه بپردازد. در ذیل، بخش اول از این پرونده را می‌خوانید:

** بخش دوم: بنیاد اوراسیا

بنیاد اوراسیا (Eurasia Foundation) فعالیت خود را از سال ۱۹۹۲ در منطقه غرب آسیا، اروپای شرقی، قفقاز و آسیای میانه آغاز کرد. هرچند این بنیاد خود را سازمانی غیرانتفاعی و غیردولتی معرفی می‌کند، اما در اصل یکی از سازمان‌های کمک‌کننده به اجرای سیاست‌های آمریکا در قبال کشورهای ناهمسو  با سیاست‌های آن است.

حوزه‌های فعالیت بنیاد اوراسیا در قالب برنامه‌هایی عناوین جذابی مانند توانمندسازی زنان، تقویت جامعه مدنی و ترویج مشارکت شهروندی است، حتی این بنیاد اخیراً هم اقداماتی را در پوشش عناوینی همچون کسب‌‌وکار‌های نوپا و الکترونیک انجام داده است.

بیناد اوراسیا از لحاظ ساختاری زیرمجموعه آژانس توسعه بین المللی آمریکا (USAID) قرار دارد و علاوه بر آن از کمک‌های مالی دولت‌های انگلیس، هلند، فرانسه، سوئد، سازمان‌های دولتی ایالات متحده، وزارت دفاع آمریکا و … نیز بهره می‌برد.


لوگوی بنیاد اوراسیا

تحقیقات نشان می‌دهد این بیناد از زمان تأسیس تاکنون اقدامات مؤثری در راستای بی‌ثبات‌سازی کشورها و دولت‌های ناهمسو با سیاست‌های آمریکا انجام داده است که به‌عنوان مثال می‌توان از فعالیت‌های این بنیاد در روسیه یاد کرد که در نهایت دولت روسیه مجبور به بستن دفتر بنیاد اوراسیا و اخراج تمام کارکنان آن در این کشور شد.

آغاز فعالیت بنیاد اوراسیا در ایران به روزهای ابتدایی سال ۱۳۸۰ برمی‌گردد. از آن زمان تا به امروز این بنیاد تلاش داشته تا در قالب پروژه “نفوذ اجتماعی” و تحت پوشش اقداماتی همچون توانمندسازی زنان، امنیت فرهنگی و اجتماعی ایران را در بلندمدت دچار مخاطره کند.


جایگاه بنیاد اوراسیا در آمریکا و پروژه‌های در ایران

از اوایل سال ۱۳۸۰ بنیاد اوراسیا با همکاری بنیاد ملی اعانه برای دموکراسی ــ هر دو به‌نمایندگی از وزارت خارجه آمریکا ــ وارد پروژه‌ای در ایران می‌شوند که هدف اصلی آن شبکه‌سازی اجتماعی در ایران برای تشکیل گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد همسو با خود با همکاری برخی سازمان‌های ایرانی بود تا از این طریق بتواند با ایجاد گرو‌ه‌های خارج از حاکمیت در ایران، موجب اعمال فشارهای فرهنگی و اجتماعی برای تغییر در ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی شود.

  • بنیاد اوراسیا؛ طرح توانمندسازی زنان در ایران

این بنیاد تا پیش از سال ۱۳۸۴ فعالیت‌های گسترده‌ای در ایران داشت و با روی کار آمدن دولت نهم و تغییر سیاست‌های ایران، این سازمان برای مدتی اجازه فعالیت در ایران پیدا نکرد اما پس از سال ۱۳۸۸ و به‌دنبال شرایط به‌وجودآمده در کشور به‌خاطر فتنه ۸۸، این سازمان فرصت را برای بازگشت به ایران، مساعد دید.

بنیاد اوراسیا پس از آنکه در سال ۸۸ به ایران بازگشت، این مرتبه جامعه زنان ایرانی را مخاطب اصلی برنامه‌های خود قرار داد که طرحی را تحت عنوان جذابی به‌نام “توانمندسازی زنان” به‌اجرا گذاشت تا باورها و ارزش‌های تأثیرگذارترین قشر در تربیت نسل‌های آینده کشور یعنی زنان جامعه ایرانی را مورد تغییر دهد، در همین راستا این بنیاد طرحی را با عنوان “برنامه ایران” و با مدیریت فردی به‌نام «م.الف راه‌اندازی کرد.

این طرح  با مطالعه روی نقاط جامعه ایران، بهترین بستر برای پپاده‌سازی طرح مورد نظر خود را حوزه اقتصادی ایران تشخیص داده و تشکیل مدارس اینترنتی برای آموزش کارآفرینی و ایجاد بنگاه‌های کوچک اقتصادی و فرهنگی به زنان، دختران و معلمان زن ایرانی را در دستور کار  خود قرار می‌دهد تا از این طریق، پای خود را به اقتصاد ایران باز کند.

در راستای اجرای این طرح، «م.الف.» به‌عنوان مدیر اجرای آن در ایران، ابتدا تعریف جامعی از نظام دینی و شهروندی جمهوری اسلامی ایران به بنیاد ارائه می‌دهد. براساس تعریف م.الف. از نظام شهروندی در ایران، شهروند در ایران در حوزه دینی هویت یافته و از منظر حکومت ایران شهروند خوب کسی است که پایبندی بیشتری به مسائل دینی و مذهبی داشته باشد. از نظر وی، هدف آموزش و پرورش در ایران ایجاد شهروندانی وفادار است و هدف غایی این سیستم، ترویج آرمان‌های اسلامی است.


«م.الف.» مجری طرح بنیاد اوراسیا در ایران (نفر اول ایستاده از چپ)

در راستای این تعریف «م.الف.»، بنیاد اوراسیا جلسات متعددی در ایران برگزار می‌کند تا چگونگی تشکیل بنگاه‌های اقتصادی و فرهنگی در پوشش کارآفرینی برای فعالیت زنان سرپرست خانوار را مورد بررسی قرار دهد.

  • تأسیس مدارس اینترنتی در ایران

بر همین مبنا سه مدرسه کارآفرینی «خ»، «پ» و «ف» با هدف آموزش مفاهیم غربی به زنان جویای کار، معلمان و دانش‌آموزان ایرانی در سال ۱۳۸۸ در ایران تأسیس می‌شود. هدف اولیه و اساسی از تأسیس این مدارس در ایران تأثیرگذاری بر معلمان به‌ویژه معلمان زن در ایران بیان شده، تا مفاهیم و اصول شهروندی و دموکراتیک غربی، از طریق آنان به دانش‌آموزان که در حقیقت نسل‌های آینده‌ساز ایران هستند، انتقال یابد. در سایت اینترنتی این مدارس نیز به‌صراحت اعلام شده است.

مدرسه «پ» در سال ۱۳۸۹ و توسط تعدادی از کارشناسان ایرانی مؤسسه اوراسیا با هدف آموزش کارآفرینی اجتماعی در ایران آغاز به کار می‌کند و اولین دوره‌های آموزش خود را در تابستان همان سال و به‌صورت رایگان برگزار می‌کند. پس از سه سال کسب تجربه در این حوزه، مؤسسین مدرسه «پ» در سال ۹۱ یک مدرسه دیگر با عنوان مدرسه حمایتگری ترویج در حوزه کارآفرینی ایجاد می‌کنند تا بهتر بتوانند فعالیت خود در ایران را دنبال کنند، اما در پوششی جدید.


نمایی از سایت اینترنتی مدرسه «پ»

مدرسه اینترنتی «خ» از سال ۱۳۸۸ و مدرسه «الف» از سال ۱۳۹۰ با بودجه و نظارت مستقیم بنیاد اوراسیا در ایران فعالیت می‌کنند و کنار آموزش راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک، به شبکه‌سازی بین معلمان ایرانی به‌منظور آموزش مفاهیم غربی و تغییر هویت در ایران، مشغول هستند.

مدرسه «ف» در سایت اینترنتی خود و در بخش آشنایی با الف، به‌صراحت اعلام می‌کند که زیر نظر بنیاد اوراسیا فعالیت کرده و تاکنون بیش از ۳۰ دوره آموزشی با موضوع مهارت‌های شهروندی و تفکر نقاد در ایران برگزار کرده است. نکته جالب آنکه این مدرسه فقط منابع تهیه‌شده توسط بنیاد اوراسیا را در اختیار معلمان خودش قرار می‌دهد و فقط باید همین منابع تدریس شوند.


نمایی از سایت مدرسه الف

هدایت و راهبری هر سه مدرسه اینترنتی بنیاد اوراسیا در ایران به‌عهده فردی به‌نام «س.ش.» است. این مدارس زیر نظر مستقیم همین فرد کار می‌کنند و تبیین خط‌مشی آنها به‌عهده اوست. تمام معلمانی که در طرح‌های آموزشی این مدارس شرکت می‌کنند باید گزارش فعالیت‌های خود را به همین فرد ارائه دهند.

«م.الف.» در گزارشی با اشاره به نتایج طرح‌های اجراشده این سازمان در ایران گفته است: «با اجرای این روش در کشورهایی همانند ایران که تصمیمات سیاسی توسط افراد مذهبی و در بالاترین سطح گرفته می‌شود، به دانش‌آموزان اجازه داده می‌شود که خود به‌عنوان یک شهروند توانایی قانون‌سازی داشته باشند و به معلمان نیز اجازه داده می‌شود تا بتوانند ارزش‌ها و شیوه تفکر نسل‌‌های آینده کشور را تغییر دهند».

(** خبرگزاری تسنیم به‌دلیل رعایت مسائل امنیتی از انتشار اسامی افراد ایرانی و همچنین مدارس تأسیس‌شده توسط این نهاد در ایران، خودداری کرده اما این اسامی نزد خبرگزاری محفوظ است).

ادامه دارد . . .  .

انتهای پیام/*

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true