×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۹ مهر - ۱۳۹۹  
true
false

اشتباه محاسباتی افسران کشتی چینی باعث سانحه نفتکش ایرانی سانچی شد.

 

بررسی سانحه سانچی اولین تجربه همکاری 4 کشور دنیاستنادر پسنده مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی امروز(شنبه ۱۵اردیبهشت) در نشست خبری بررسی سانحه سانچی، اظهار کرد: بررسی این سانحه بر مبنای فصل هفت آیین‌نامه بین‌المللی بررسی سوانح دریایی آماده شده است. در این فصل به این نکته اشاره می‌شود؛ در جایی که سانحه‌‌ای رخ می‌دهد چندین کشور ذی‌نفع می‌توانند به صورت مشترک به بررسی علل آن بپردازند.

 

وی بیان کرد: بررسی سانحه سانچی اولین تجربه همکاری ۴ کشور ذی‌نفع در دنیاست البته سازمان بین‌المللی دریانوردی به عنوان ناظر بر روند بررسی حضور مستمری داشته است.

 

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح ۴ کشور ذی‌نفع در سانحه سانچی، افزود: کشور پاناما به عنوان صاحب پرچم، چین صاحب پرچم کشتی کریستال، بنگلادش به عنوان کشوری که دو تبعه و ایران  ۳۰ تبعه خود را در این سانحه از دست داده‌اند،  ذی‌النفعان این حادثه تلخ بودند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات جدید از حادثه نفتکش ایرانی؛ برخورد مقاوم‌ترین بخش کشتی چینی به سانچی عمدی بود

 

وی، گفت: به نمایندگی از کل کشور سازمان بنادر و دریانوردی ایران جلسات بررسی حادثه سانچی را شروع کرد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه کشتی فله‌بر کریستال چینی عامل وقوع سانحه برخورد بین دوکشتی شناخته شد، تصریح کرد: تغییر مسیر کریستال به سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه اتفاق افتاد باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شد و اگر این تغییر مسیر صورت نمی‌گرفت تصادف رخ نمی‌داد.

 

وی، گفت: اشتباه محاسباتی افسران کشتی فله‌بر کریستال و ناآگاهی آنها باعث سانحه برخورد بین نفتکش ایرانی سانچی و فله‌بر چینی شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح اطلاعات جعبه سیاه کشتی،‌ تصریح کرد: کشتی فله بر کریستال از بندر کالاما آمریکا به سمت بندر دونگاوان چین حرکت می‌کند و همه بررسی‌های فنی آن بدون نقص اعلام شده است.

وی ادامه داد: کشتی نفتکش سانچی یک روز بعد یعنی ۲۵ آذرماه سال گذشته از بندر عسلویه با ۱۱۱۵۱۰ تن میعانات گازی به سمت بندر دایسان کره جنوبی حرکت می‌کند که زمان تقریبی رسیدن به مقصد ۱۸ دی‌ماه است.

پسنده با بیان این‌که حدود ۱۵ متر (به اندازه یک ساختمان ۵ طبقه) از این کشتی زمانیکه بار دارد زیر آب می‌رود، تصریح کرد: در سانحه سانچی، عرشه کریستال در سینه نفتکش سانچی فرو رفته بود.

رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی با یادآوری این‌که ۱۶ دی ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه به وقت محلی چین تعویض شیفت نگهبانی روی تانکر سانچی از افسر دوم به افسر سوم آغاز می‌شود، اظهار کرد: با توجه به نزدیک بودن کشتی به مقصد نهایی لذا ساعت محلی در کشتی تانکر سانچی به وقت محلی کره‌جنوبی تنظیم می‌شود. همزمان یکی دیگر از افسر دوم‌های سانچی در اتاق نقشه در حال اصلاحات نقشه‌هاست.

پسنده با اشاره به این‌که ساعت ۱۹ و ۲۴ تعدادی کشتی از سمت چپ در مسیر تقاطع با سانچی است،‌گفت: کریستال برای اولین بار با مسیر ۲۱۴ درجه و سرعت ۱۳٫۲ گره دریایی در فاصله ۹٫۸ مایلی روی صفحه رادار تانکر سانچی مشاهده می‌شود.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه رادار سانچی روی فاصله ۶ مایلی تنطیم شده است، افزود: البته در عین حال برد رادار ۱۰ مایل است، حدود ۲۵ دقیقه ثبل از سانحه کشتی سانچی کستی فله بر کریستال را می‌بیند.

پسنده با اشاره به اینکه ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه افسر سوم سانچی در حال بررسی چراغ‌های ناوبری سایر کشتی‌هاست و بر اساس محاسبات وی تمام کشتی‌ها از پاشنه سانچی عبور می‌کند، تصریح کرد: ساعت ۱۹ و ۳۱ دقیقه دیده‌بان کریستال که دوره آموزشی را طی می‌کند اعلام می‌کند کشتی سانچی را در ۷ مایلی دیده‌ام و می‌گوید موقعیت سانچی را بررسی کرده و متوجه شدم که زاویه آن با کشتی ما تغییر نکرده و خطر تصادم وجود ندارد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: افسر سوم سانچی در ساعت ۱۹ و ۳۲ موقعیت کشتی‌های اطراف سانچی را بررسی کرده که زاویه تقاطع تمام کشتی‌ها مورد توجه منفی است یعنی کشتی از پاشنه عبور می‌کند،‌ همزمان کشتی کریستال در فاصله ۶٫۸ سانچی قرار دارد. افسر اول کریستال علایم موقعیت خودکار AIS دو کشتی را روی رادار دریافت می‌کند و افسر اول این کشتی تایید می‌کند که سانچی از ۹٫ مایلی (۱و۵ کیلومتر) سینه کریستال عبور می‌کرده است.

پسنده با یادآوری اینکه ساعت ۱۹ و ۳۴ دقیقه (کمتر از ۱۵ دقیقه قبل از سانحه) افسر اول کریستال برای تنظیم مسیر اصلی هدایت کشتی مسیر را از ۲۱۷ درجه به ۲۲۵ درجه تغییر می‌دهد،‌گفت: افسر اول کریستال می‌گوید کشتی مقداری به سمت چپ منجرف شده بود لذا تصمیم می‌گیرد با تغییر زاویه حرکت کشتی به مسیر اولیه برگردد. در ساعت ۱۹ و ۳۵ دقیقه ملوان دیده‌بان سانچی می‌گوید چراغ‌های سبز و قرمز یک کستی را در زاویه ۱۳ درجه رویت می‌کند(یعنی سانچی دقیقا روبه‌روی کریستال قرار گرفته است)، در این زمان مسیر حرکت کریستال ۲۱۸ درجه است. ساعت ۱۹ و ۳۶ دقیقه کشتی ماهیگیری توسط بی‌سیم تانکر سانچی را صدا می‌زد و با لهجه و زبان بسیار نامفهومی درخواست می‌کند که از سمت چپ همدیگر عبور کنیم. در این لحظه علامت کشتی ماهیگیری و کریستال روی تانکر سانچی قرمز می‌شود.

رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی بیان کرد: در ساعت ۱۹ و ۳۹ دقیقه افسر سوم سانچی به دیده‌بان می‌گوید این تماس ها را هیچ وقت پاسخ ندهید چراکه اگر پاسخ ندهید او خودش مجبور خواهد شد اقدام لازم را به عمل آورد لیکن اگر پاسخ دهید او فکر می‌کند برای شکل مانور با شما توافق رسیده است، در حالی که شما به علت نوع زبان متوجه منظورش نشده‌ای که او مطابق با خواسته خود مانور مشترک می‌کند ولی اگر پاسخ ندهید مجبور می‌شود یک مانور مستقل انجام دهد.

وی در ادامه گفت: ساعت ۱۹ و ۴۰ دقیقه افسر سوم سانچی به دبه‌بان دستور می‌دهد با نورافکن به سمت شناور ماهیگیری علامت خطر ۵ فلش کوتاه اعلام کند. ساعت ۱۹ و ۴۱ دقیقه علامت نوری داده می‌شود و کشتی ماهیگیری با تغییر مسیر به سمت چپ و از سمت راست سانچی برای عبور از پاشنه کشتی ادامه مسیر می‌دهد. در این زمان کشتی کریستال هنوز با مسیر جدید ۲۲۵ درجه به سمت سانچی در حرکت است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true